Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Sa Pa - Reisverslag uit Sa Pá, Vietnam van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Sa Pa

Door: Vera Urlings

02 Mei 2013 | Vietnam, Sa Pá

Reis van Hanoi naar Sa Pa (Vietnam), Guesthouse in Sa Pa (Noord Vietnam, dichtbij de grens naar China):

Zondagavond zijn we rond 21.00 uur met de nachttrein vanuit Hanoi naar Sa Pa vertrokken. Het bliksemde buiten alsof een Japanner 60 foto's per seconde maakt! We hebben maar een uurtje of 2 geslapen. De trein hobbelde ook behoorlijk. Soms twijfelde ik even of broerlief niet met bed en al naar beneden zou komen.. gelukkig we are here!! Als je in de nachttrein naar de wc moet vlieg je alle kanten op, maar blij dat er in ieder geval een wc is. De dag erna ben je wel bijna 400km verder :-)

In de ochtend om 5.35 kwamen we aan op lao cai. We zijn vanuit daar opgehaald door ons guesthouse tussen de rijstvelden van Sa Pa. Na ongeveer een uurtje zijn we aangekomen tussen de rijstvelden. Wat een prachtig uitzicht vanaf het balkon! Het regende niet te zuinig dus we zijn lekker op het dakterras van het guesthouse gaan eten. Daarna zijn we Sa Pa ingelopen. We hebben een beetje over de markt rondgelopen. Veeeeel leuke vrouwendingen en vies eten (lees: hond e.d.)!! Verder is het eten hier meestal heerlijk!!

We kregen honger en wilde ergens gaan eten. Het zat helemaal vol met Vietnamezen dus we dachten dit moet goed en lekker zijn. Na 5 minuten zitten hadden we nog geen kaart, ze keken ons niet aan en toen we om de kaart vroegen deden ze er ook niets op uit. Naar de bar lopen en bestellen had ook geen zin want ze luisterden hoe hard je ook praat gewoon niet! Heel bijzonder.. Dus uiteindelijk daar weggegaan en op naar een ander tentje. Daar gebeurde ons overigens hetzelfde. Heel vreemd! Daarna op naar een ander tentje waar we vers varken van het spit hebben gegeten..

Het regende behoorlijk en was best frisjes. Daarna naar het guesthouse gelopen en heerlijk in de zon gezeten die af en toe tussen de wolken door scheen, uitzicht op de rijstvelden.. Wat wil je nog meer!!

Mensen hier hebben honden als huisdier. Veel mensen hebben ook honden om ze daarna op te eten. Kippen lopen hier uiteraard ook rond. Als je kip wilt kun je ze bij iemand kopen, binden ze met touw de poten aan elkaar, leggen ze hem op de weegschaal en kun je hem meenemen.

Veel vrouwen hier lopen met rode stukken in de nek (maar ook kinderen). Als mensen ziek zijn gaan ze niet naar de dokter, daar is geen geld voor en komen ze alleen als ze doodziek zijn. Ze maken dan een soort brandwonden als medicijn en krabben in de nek zodat ze daar meer pijn van hebben dan van de "ziekte". Bizar om te horen..

We besloten na een dagje Sa Pa stad lekker thuis op het balkon te gaan zitten. Na nog geen 5 minuten buiten te hebben gezeten waren we hem alweer naar binnen gesmeerd. Torren, kevers, beesten met grote vleugels, alles vloog rond ons hoofd. eenmaal binnen was er ook een grote killabee naar binnen gekomen. Toen Frank Patrick (zo hebben we hem maar genoemd) dood wilde slaan sloeg hij het hele schilderij van muur! Na een kleine reparatie hing die weer (wel wat schever dan daarvoor). Claudia ontdekte ook nog een andere grote zwarte vriend met vleugeltjes. Helaas ontkom je daar in warme landen niet aan, maar mijn vrienden zijn het niet!

Na een heerlijke nacht onder onze klamboe was het tijd voor (weer) een heerlijk ontbijt. we hebben vandaag een trekking gedaan door rijstvelden! Ongeveer 15 tot 20 km trekken door het mooie gebied hier. Wat hebben we weer mooie dingen gezien! Ondertussen krijgen we kleine dingen vanuit Nederland mee over de wisseling van Beatrix en Prins Willem Alexander. Via wifi hebben we al een aantal kleine filmpjes kunnen bekijken over de ondertekening.

De mensen hier dragen eigenlijk iedere dag hetzelfde. Ze hebben verschillende stammen hier wonen met ieder zijn eigen tradities! Vrouwen die spullen verkopen dragen hele dagen hun kind achterop de rug gewikkeld in een soort doeken.

Vrouwen die hier op straat lopen zijn de hele dag bezig met draden maken. Ze halen stukken soort riet uit elkaar en maken daar lange slierten van. Deze gebruiken ze dan om tasjes, hoedjes, souvenirs en andere honderden spullen mee te maken! Deze draaien ze om hun handen. Tijdens wandeltochten en het lopen op straat zijn ze bezig om lange bolletjes te maken om vervolgens te kunnen gebruiken.

Afgelopen 3 dagen hebben we enorm geluk gehad met het weer. Sommige mensen hebben 3 dagen wolken, regen en weinig zicht. Sa Pa ligt op een zodanige hoogte dat je er regelmatig boven de wolken zit. Het is er frisjes met een windje en in de avond en nacht ook. Voor de rest is het met de zon wel erg lekker warm! Het uitzicht is bij helder weer in Sa Pa in ieder geval enorm mooi.. We hebben verschillende bergvolkeren gezien die er allemaal anders uitzien. De kleding is hetzelfde per groep. Aan de kleuren kleding kunnen mensen zien uit welk dorp je komt (en ook aan datgene wat je op je hoofd hebt)! Wij hebben met name in de nachten enorme regen en bliksem gehad. Als je het hoort denk je dat het nooit meer goed komt, maar de dag erna is er gewoon weer een wolkje en een zonnetje! We dachten zo ook onze schoenen te wassen na de wandeling en vervolgens op het balkon te drogen. Helaas kwam er een enorme plensbui overheen en bungelen de schoenen nu los aan de backpack om nog een beetje bij te drogen haha.

Inmiddels eten we al vanaf dag 1 met stokjes! Voor veel mensen hier is het een appeltje en een eitje, maar voor ons is het toch enigszins wennen haha! Het lukt ons inmiddels al aardig goed :-)

Vandaag was er een vriendin van de bazin van ons hostel in de lobby. ze had haar kleine baby meegenomen. Wat een klein schatje! Sommige kinderen zie je hier op de rug zitten bij de moeder met de nek helemaal naar achter gebogen. Lijkt me niet heel gezond voor die kleine lichaampjes.

De laatste dag in Sa Pa hebben we een scooter gehuurd. We zijn naar de waterval gereden en hebben rond de rijstvelden en dorpen gereden. Frank en Bas wilde een route nemen waarvan ze wel dachten dat die goed was. Ik vond het vanaf minuut 1 geen goed idee maar alles is goed gegaan! Het was een lichte survival geworden, maar volgens Frank moesten we dit meemaken haha..

Op dit moment zitten we in de nachttrein op weg naar Hanoi. Morgenvroeg zijn we als het goed is om 5.15uur in Hanoi. Vorige keer toen we aankwamen in Lao Cai liepen er mensen langs de trein met zaklampen, ze klopten met een hamer een aantal dingen vast onder de trein bij de wielen. Hoewel we op de heenweg veilig zijn aangekomen verwachten we dat nu weer haha.