Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Hoi An - Reisverslag uit Hoi An, Vietnam van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Hoi An

Door: Vera Urlings

10 Mei 2013 | Vietnam, Hoi An

Hoi An (midden Vietnam),

Na een korte vliegreis van ongeveer 1.5 uur komen we aan in Da Nang. Na onze bagage van de band te hebben gehaald lopen we naar buiten en nemen we een taxi naar Hoi An. We komen aan bij een hotel die we de nacht ervoor hebben opgezocht via internet. Na een diner besluiten we Hoi An zelf in te gaan.

We lopen langs een riviertje en zien al
snel de gezellige sfeer van Hoi An. Er zijn bijna geen lantaarns te zien (die wat je ziet zijn op 1 hand te tellen). Veel gezellige eettentjes en kaarsjes die je op de rivier in een soort bootje kan laten varen. Het staat voor geluk in je verdere leven. Bootjes in de rivier met live muziek en veel gezelligheid. We vinden een barretje waar we lekker op het terras een drankje gaan drinken (en nog een drankje en nog een drankje...)! Na een tijd valt de stroom uit in het hele dorp. De kaarsjes worden gebracht en op tafel gezet overal. Het heeft ook wel wat zonder stroom haha. We zien een aantal flitsen en het begint buiten enorm te hozen. Al snel staat de straat blank van de regen en komen de mensen langs met paraplu's en poncho's. Het zonnescherm wordt omlaag gedraaid dus we zaten nog wel een tijdje droog.

Eenmaal in het hotel staat de airco op 24. Warm zou je denken, maar vergeleken met buiten is het hier heerlijk koel en goed uit te houden.

We eten nog altijd veel met stokjes. Het wordt straks gewoon weer wennen om met mes en vork te eten haha..

Eenmaal de eerste nacht voorbij staan we relatief vroeg op om te ontbijten. Het ontbijt is heerlijk en uitgebreid. Daarna huren we een fiets en gaan we richting strand. Het is hier goed oppassen op de weg. De mensen zijn soms helemaal gek en halen van alle
(Onmogelijke) kanten in! Zo hebben we op onze reis in de bus naar Halong Bay ook 3 keer een inhalende vrachtwagen van wel erg dichtbij gezien! We fietsten naar het strand (ongeveer 3km) en hebben daar heerlijk op een bedje gelegen. Bas en Frank hebben al snel een paar vrienden gemaakt met een aantal Australische kinderen. Ze gebruiken de frisbee en voetbal. Later op de middag worden ze ook nog uitgedaagd door een aantal Vietnamezen om een potje voetbal te spelen, uiteraard gaan ze de uitdaging aan. Beiden komen ze daarna relatief "gebroken" weer terug haha. De golven hier in de zee zijn ook vrij hoog en er is een sterke stroming. "Even zwemmen" is dus best vermoeiend haha..

Het begint bewolkt en ook al later te worden dus we besluiten de fiets weer uit de stalling te halen! We fietsen weg van het strand en gaan naar ons hotel terug. Onderweg komen we voor een onaangename verrassing te staan. Ik fiets met Bas voorop en Claudia en Frank fietsen achter ons. Opeens horen we iemand iets roepen in de richting van :"whaahoeoe".. Daarna gaat het snel.. Al snel ligt Frank op de grond onder een scooter en tussen een motor in. Wat er precies is gebeurd en hoe kunnen we niet plaatsen maar Frank is aangereden door een scooter. Ik draaide me om en hoorde een enorm kabaal (ik dacht een auto). Toen ik door had dat het Frank was heb ik toch een aantal scheldwoorden in het Nederlands gebruikt. We zijn allemaal erg geschrokken en Frank heeft een aantal dikke bulten en schaafwonden. De man op de scooter heeft zijn teen 180 graden gedraaid en zijn nagel zit ergens aan de zijkant. Een lapje los vel hing ook aan zijn teen met behoorlijk wat bloed. We besloten de 1..2..3.. Methode te gebruiken aangezien we toch in Vietnam waren en niet op Nederlandse bodem. Dus 1..2..3.. En wegwezen!! De politie is hier heel corrupt en je wilt ook niet verder in de problemen komen in zo een land als dit. Bovendien is het niet onze schuld maar je weet nooit wat Vietnamezen ervan kunnen maken. Even verderop kopen we wat water om de wonden af te spoelen en daarna fietsen we door naar het hotel. De fiets is kapot en de rem is volledig afgeknapt. Gelukkig is het maar een fiets, materiaal interesseert je dan gewoon niet! Als we moeten betalen dan is dat zo.. Eenmaal terug bij het hotel maakt een soort "hotelconcierge" de fiets weer en ontsmetten we toch voor de zekerheid de wonden. Allemaal toch nog altijd relatief aangedaan besluiten we te douche, eten en daarna duiken we ons bed in.

Terwijl de haan buiten kraait worden we weer wakker. Frank een beetje stijfjes en allemaal regenboogkleuren op verschillende plekken van zijn lijf en een paar bulten. Na het ontbijt gaan we naar het strand. Dit keer nemen we een taxi heen en terug! We komen aan bij het strand en hebben van Australiërs gehoord dat het een erg leuk en mooi plekje moet zijn. Dat was het ook! Lekker in verschillende hoekjes zitten en chillen en af en toe lekker op het strand op het strandbedje. Tussen de middag hebben we er heerlijk gegeten. Terwijl de lucht wat donkerder wordt aan het eind van de middag besluiten we terug te gaan. De plaatselijke mensen komen ook op het strand en nemen een duik met kleren en al. daarna komen er steeds meer wandelende keukens die zich op het strand vestigen. Er worden hordes rieten matjes neergelegd waar mensen op kunnen zitten om te eten. We springen in de taxi en gaan richting hotel. We douche en gaan daarna Hoi An in om een douche te nemen. Daarna eten we bij (weer) een heerlijk tentje en gaan daarna nog even door Hoi An zelf lopen en ook gaan we nog over de avondmarkt. Daarna drinken we nog wat op een boot die omringd is door lampionnen en kaarsjes die op het water drijven. Een man speelt gitaar en het uitzicht over Hoi An met al die leuke lichtgevende lampjes en lampionnen is erg leuk. We proberen de rijstwijn die toch wel erg sterk is en ook niet heel erg lekker smaakt haha.

In de ochtend ontbeten en daarna een rondje over de plaatselijke markt. Alles is er te koop, van kippen met touwtjes vastgebonden aan de poten tot ingewanden en andere vlees en kip soorten. Er blijven veel resten liggen na de markt waardoor de ratten er ook graag onderkomen haha. Op bijna iedere hoek van de straat zie je hier wel een tailor. Ze maken echt werkelijk alles op eigen maat. Broeken, pakken, jurken, winterjassen en noem maar op. Je kan met een eigen plaatje komen, maar ze maken ook zelf dingen uit boeken.
Na even Rond te hebben gelopen door Hoi An kwamen we aan bij het water, we namen een bootje om door het water bij Hoi An te varen. Onderweg kwamen we plaatselijke vissers tegen die netten uitgooiden en zo hoopte om vis te vangen. Frank en Bas probeerden het ook. Helaas geen vis gevangen maar de man liet ons wel blij zien wat hij al wel had gevangen.

Eenmaal klaar met de markt en een rondje Hoi An gaan we richting de winkel om voor Frank en Bas een nieuwe zwembroek te kopen. We kunnen de zwembroek van Frank niet direct in de goede maat vinden en zoeken tussen de rijen zwembroeken. Ineens zien we wel een hele grote spin met harige poten. De spin heeft meer weg van een tropische spin uit diergaarde Blijdorp dan een "huisspinnetje". Gelukkig was de mevrouw van de winkel in staat hem met een bezem naar buiten te slaan.
We hadden zin in een duik aangezien het toch wel erg warm was. we gingen met zijn allen naar het strand tot laat en hebben daar weer heerlijk gegeten. Crispy fish salade bij de Soul kitchen aan het an bang strand is heerlijk! Een mooi plekje met lekker eten.

Weer een heerlijke warme zonnige dag voor het strand. Tussen de middag eten we onder een parasol. Ik voel plotseling wat op mijn been en wil het eraf halen (het kriebelde). Toen ik eenmaal keek had ik een grote hagedis op mijn been! Ik schrok me kapot. Hij bleef daarna nog even eigenwijs naar me kijken vanaf een steen onder de tafel. Het was niet zo een schattig klein hagedisje maar toch wel een beste meneer!

In de namiddag komt er een mevrouwtje langs die haar eten wilt verkopen aan de jongens. aangezien de mannen nogal gevoelig zijn voor lekker eten komt de vrouw aan met een gedroogde inktvis en nog 2 andere dingen! Ze knipt het in stukken met een schaar en de jongens proberen het. Het is net fietsband wat ze eten, want je hebt bijna een kunstgebit nodig als je alleen al 1 hap wilt nemen! Later op de dag wanneer het al donker begint te worden is de stroom uitgevallen, de kok staat met een hoofdlamp te koken in de keuken! Eenmaal op de terugweg naar Hoi An besef ik hoeveel beesten hier rondlopen. Ratten en kakkerlakken hebben we behoorlijk veel zien lopen... Ook niet gek natuurlijk als je bedenkt dat de riolen hier niet zo zijn afgedekt als in Nederland.

Voor de afwisseling weer een lekker dagje strand! We nemen de frisbee en voetbal nog mee voor het strand. De frisbee zorgt hier voor aardig wat bekijks en rare gezichten van de Vietnamezen. Ze kennen de frisbee niet! De vrouw van de receptie vraagt "what is it Frank? Can you eet it?" Gekke vraag als je bedenkt dat hij van knaloranje plastic is haha. Ze bedoelde in ieder geval om hem als dienblad te gebruiken. Op het strand kijken Vietnamezen ons na om te zien hoe wij het gebruiken.
Wanneer de vuilnis hier in de avond wordt opgehaald hoor je een soort baby deuntje met hoge tonen door de straat. Veel mensen leggen hun afval in de goot aan het eind van de dag en dan halen de mensen het op!

In de avond gaan we in Hoi An uit eten bij cargo club in het stadje zelf. Wat kun je daar heerlijk eten, echt een aanrader! De toetjes zijn er ook werkelijk fantastisch: van crème brulée tot aardbijentaartjes en nog 23 andere soorten. We drinken daarna nog een drankje langs het water tussen de lampionnen. Ook besluiten we nog een avond boottochtje door het water te maken. We kijken uit over Hoi An waar de lampionnen alweer gezellig branden. We nemen een aantal light candles mee aan boord om op het water uit te zetten. Het staat voor geluk in het verdere leven en zo deden we allemaal een wens. Het bootje was ook een verhaal apart want ik twijfelde even of we het droog zouden houden. Hij ging nogal op en neer en we moesten voorzichtig op en afstappen. Onderweg kwamen we erachter dat we ook een kakkerlak aan boord hadden haha. Hij liep enorm snel steeds heen en weer over de rand van het bootje.

Na de boottrip nog even een drankje op de boot die langs het water ligt. Gezellige gitaarmuziek en daarna op naar ons hotel. We hebben hier in Hau Au geslapen in een netjes hotel. Het personeel is erg vriendelijk. Ze slapen iedere nacht met 2 medewerkers achter de balie en ook een beveiliger slaapt nachten op een houten bank!

Helaas zijn we nu alweer op de terugweg. We zijn weer een reis- en levenservaring rijker en hebben het afgelopen weken erg gezellig gehad met zijn vieren. Na een leuke aantal dagen samen moet ik stiekem toch wat traantjes weg pinken.. Bas en Claudia zullen nog een lange tijd in warme omstandigheden leven met alle gemakken en soms ongemakken die het met zich meebrengt. Het is voor hun een super ervaring om de wereld rond te reizen. Het is hier nu donderdagnacht (in nl donderdag avond). We zullen pas zaterdagmorgen in nl aankomen dus we hebben nog een lange reis te gaan.. Ik twijfel er niet aan dat onze reisverhalen van onze volgende bestemming ook weer eraan komen.. :D nu eerst weer aan het werk om geld te verdienen voor de volgende reis haha!

• 10 Mei 2013 - 02:05

Marij:

Oh gelukkig Dat het goed afgelopen is met het scooter ongeluk. Ik geniet van jullie vehalen en zit lekker in het zonnetje in pingyao. Vlak bij Xian. Geniet allemaal en ik heb geleerd van de 1-2- 3 methode...kus marij