Borobudur (Magla) en Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Borobudur (Magla) en Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Borobudur (Magla) en Yogyakarta

11 Augustus 2012 | Indonesië, Yogyakarta

Borobudur (Java) dorpje :"Magla"

Hallo allemaal,

Daar zijn we weer met een nieuw reisverslag. Het heeft even op zich laten wachten omdat Wifi in het hotel nogal onhandig is en we domweg te "druk" zijn haha. Vakantie is soms net een fulltime baan.

Na een lange reis van Pangandaran naar de Borobudur zijn we aangekomen bij onze nieuwe plaats van bestemming. Onderweg hebben we weer veel bijzondere dingen gezien. Onder andere een scooter met 2 tweepersoonsbedden erop! Hoe die dat voor elkaar heeft gekregen?! Hij zat in ieder geval zelf in het midden van de scooter met de bedden om zich heen. Bijzonder dat je daar ver mee komt. Ook gebeurde er voor ons een ongeluk. Een scooter haalde het niet meer om in te halen en belandde in de berm. Gelukkig maar anders was hij gesplet tegen de vrachtwagen! Ze halen hier vaker inhaalacties uit waarvan je denkt: gaat dit wel goed?

We verblijven hier in "princess monohara resort" een resort met een grote tuin erbij. Vanaf het resort heb je mooi uitzicht over de Borobudur. Nadat we aangekomen waren wilde 1 koffer niet meer open. Na lang proberen was hij uiteindelijk toch open! We liepen naar onze kamer en gingen daar even voor het huisje zitten. Ik liep even naar binnen om wat te pakken en zag opeens "een paar mieren" lopen. Ik keek nog verder de muur af en zag er nog meer en onderin nog meer en ernaast nog meer... Totdat mijn oog in de hoek viel. Ik heb nog nooit zoveel mieren bij elkaar gezien! Als je een muur vol smeert met behanglijm en er een pak hagelslag overheen gooit weet je ongeveer wat we zagen. Frank had geen lange inspectie nodig en ging al direct naar de receptie. De mieren liepen ook al over de lampen, in en over ons bed. We hadden stiekem zelf al besloten daar niet te blijven slapen! Er kwam iemand binnen met een spray en na 10 seconde was alles weg. Wat het voor spray was weten we niet, maar alles verdween als sneeuw voor de zon! Ik bedankte de man vriendelijk en zei dat hij magic spray had. Op naar een andere kamer. De kamer was groter en had een mooiere badkamer met nog groter balkon, vervelend was het niet!

Yogyakarta (Java),

We zitten inmiddels in hotel Jogjakarta plaza. Een enorm hotel met ook behoorlijk wat luxe. Ik denk dat ik thuis ook maar eens ga informeren voor een butler, het bevalt ons wel zo haha!

We hebben hier ook alweer teveel gedaan voor de tijd die we hier zijn. Tijdens onze reis van de Borobudur naar Yokjakarta hebben we een tussenstop gemaakt bij een uitzichtpunt op de merapi vulkaan. Je mag niet te dicht bij de vulkaan komen omdat hij nog altijd actief is en veel zwavel uitstoot. Vanaf een andere berg hadden we prachtig uitzicht op de vulkaan. We hebben ook een film gezien over de uitbarsting in 2010 in oktober. De film was erg indrukwekkend met trieste beelden van mensen en kinderen die omgekomen zijn en ook veel mensen die geëvacueerd zijn. De sporen van de uitbarsting zijn nog goed te zien. We zijn een dag later terug gegaan om de andere kant van de vulkaan te bekijken. Diepe sleuven hebben we gezien die het lava achtergelaten heeft. Ook enorm veel huizen en bomen die verwoest zijn. Het is vreemd om de nieuwe huizen weer te zien staan. De vulkaan barst ongeveer eens in de 2 tot 5 jaar uit. Alles wat de mensen nu opbouwen zal snel ook weer een keer verwoest worden. Wij zouden er ons huis niet bouwen/kopen.

We zijn hier ook naar een Batik galerij geweest waar ze zelf schilderijen van Batik maken. Bijzonder om te zien hoe ze dat maken en wat enorm veel werk! Ze kunnen we hele mooie dingen maken, dat is zeker!

We zijn daarna naar een sigarenfabriek geweest. Bijna alles gaat nog steeds met de hand. Ze hebben oude machines van Nederland gekregen voor bepaalde delen van het proces. Wat een enorm werk als je bijna alles met de hand doet om 1 sigaar te krijgen!

Daarna zijn we bij het huis van de Sultan geweest:"Kraton". Een leuk paleis met een hoop eromheen te zien. Van daaruit reden we door naar de Prambanan. Mooie tempels bij elkaar wat er prachtig uitziet!

We stonden alweer vroeg op en werden opgehaald door onze chauffeur. We gingen naar een kampoeng:"Kalon Progo". Samen met een man uit het dorp:"Towil" gingen we op een fiets door het dorp. Het was daar ook weer non-toeristisch en zagen weer alleen onszelf tussen de bevolking. Dat maakt de vakantie wel speciaal! We hebben verschillende huizen bekeken en ook verschillende processen: het ploegen van het land, het planten van rijstplantjes (Frank heeft nog geholpen door in de blubber te staan), weven van verschillende soorten matjes en sjaals, katoenbomen etc. De weg was alleen niet een fietspad die je in Nederland hebt! Het was ook dit keer een klettersteige maar dan over de weg in de kampoeng. Kortom het was een bijzondere tocht en een leuke dag. Aan het eind nog even met de schattige baby van Towil geknuffeld!

We zijn in de avond een avondje uit geweest naar de "ramayana" een typisch Javaanse voorstelling.

Wist je dat:
-Ze hier op straat apen aan een touwtje kunstjes laten doen zoals:rijden op een fietsje, stelten lopen, een pruik opzetten etc. Erg zielig maar enorm grappig om te zien.
-Ze hier benzine in flessen langs de weg hebben staan in de brandende zon. Het is zelfgemaakte benzine die ze hier verkopen.
-Ze hier nu overal vuurwerk verkopen in tentjes langs de weg in de brandende zon. Ze mogen het ook hele dagen afsteken overdag of in de nacht omdat het ramadan is.
-We hier de was hebben laten doen en gestreken en heerlijk ruikend terug kregen en daar nog geen euro voor moesten betalen!
-We vandaag een zwembad dagje hadden gepland maar de zon zich niet langer dan een uur heeft laten zien, maar we het toch zien als ren luxeprobleem ;-)
-We morgen (zondag) doorvliegen naar Ubud (op Bali) en daar ons avontuur verder gaat..

• 11 Augustus 2012 - 13:28

Fetlaar:

Hoi Frank en Vera,
    Wat een prachtige verhalen en wat een avonturen beleven jullie.We wensen jullie nog heel veel reisplezier.en tot het volgende bericht.veel liefs van ons.

• 12 Augustus 2012 - 00:49

Ellis:

Jullie genieten daar en wij van jullie verhalen hier! Wat een leuk avontuur! We zijn jaloers!! Enjoy en totgauw kus kus kus