Pangandaran (Java) - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Pangandaran (Java) - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Pangandaran (Java)

06 Augustus 2012 | Indonesië, Pangandaran

Pangandaran (Java),

Na een lange reis van 9 uur van Bandung naar Pangandaran zijn we weer aangekomen op onze volgende bestemming. Van de chaos en drukte in Bandung is even niets meer te zien.

Onderweg hebben we mooie stops gemaakt. Zo hebben we de tempel tankuban bekeken. Prachtige natuur eromheen. De tempel zelf stelde niet heel wel voor. We gingen eerst met een paardenkoets en daarna met een bamboe boot over de rivier. Daar hebben we een klein dorpje bekeken. De gids was een echte babbelbox, hij vertelde minutenlang over Muhammed e.d.

Daarna op naar kampoeng  "naga" een prachtig authentiek dorp midden tussen de rijstvelden met een prachtig uitzicht. In het dorp heeft de tijd stilgestaan en staat de tijd nog altijd stil. Kippen lopen er rond voor eieren en vlees, geiten in een hokje voor een feestje en melk, rijstvelden voor eten en noem maar op. De wc is zeker niet met de tijd meegegaan. Een houten hokje aan 1 kant open met een straal water. Eerst moet je door het gat poepen (eten de vissen op) en daarna kun je je omdraaien en dan kan de straal water je kont schoon maken.Eventueel ook handig als je tijdens het poepen dorst krijgt, kun je zo een slokje nemen! Ook een douche hebben ze er niet maar een straal water met een omheining. De keuken was ook praktisch gemaakt. De vloer was gemaakt van bananenbomen. Als ze dan resten hadden van eten of groenafval stukje vloer omhoog en onder het huis gooien. De kippen kunnen het dan weer op eten.

Onderweg in de auto zorgde Frank voor verse zwavel in de auto. Opeens ging het raampje open maar er werd niet (zoals normaal wel) een foto gemaakt. De chauffeur begon opeens te schreeuwen:"aahhhh bah stinkuuunnn Frankkk!!!" na 4 raampjes open was het ook zo weer weg.
Onderweg kocht de chauffeur Tofu voor ons. De dag ervoor kocht hij het ook, 5 stukjes. We vonden het zo lekker! Vandaag kocht hij alleen een bak met wel zeker 25 stukken! Dat werd dus onderweg af en toe eentje wegsluizen ;-).

Aangekomen bij het hotel dronk Frank een biertje bij het hotel met de chauffeur. Hij mag eigenlijk geen bier en had het nog nooit gedronken (1 keer stiekem). Na 2 biertjes was hij helemaal dronken:"Frank en Vera ik voel zo blij nu" haha geniaal. Daarnaast vertelde hij nog een aantal dingen na 2 biertjes maar die zet ik hier niet neer haha.
We verblijven hier in Pura Indah beach hotel. Lekker rustig met veel natuur en strand op 100 meter afstand.

We zijn naar de green canyon geweest. Een mooi stuk natuur aan een rivier. We hebben daar ook gezwommen door een stroomversnelling en Frank is nog van een enorme rots afgesprongen. Het was alleen erg zwaar zwemmen! Overal in het water staken rotsen uit en soms moesten we stukken over de rotsen klimmen. Het was een mooie klettersteige door het water. We zagen (gelukkig nadat ik had gezwommen) een grote waterslang voorbij komen!! Gelukkig zagen we die pas na het zwemmen, ook waren er veel tropische vogels, leguanen, krabben en andere ongemakkelijke dieren ;-).

Daarna hebben we lekker even aan het strand gelegen. Genoten van een dik bord patat met mayonaise (na een week rijst) en toen op naar de kamer. Jungle kleren aan en muggenspray mee en weer door. Een gids en onze chauffeur kwam ons halen voor een jungletoer. De gids vroeg of we een zaklamp hadden om mee te nemen. Ik begreep de vraag niet goed (we gingen de jungle door van 15.00 tot 18.00) het is hier 18.00 uur donker. We stapten in en we vertrokken. Na de rit zagen we verschillende apen op het strand, tropische vogels, krabben, grote vissen, herten en reeën etc. Op een gegeven moment zegt de gids:"so, now we are at the cave". We keken omhoog en zagen een rots met een groot donker gat. Hij drukte de zaklamp in onze handen, daar konden we samen mee doen! We liepen een pikdonkere grot
in waar je zonder lamp echt helemaal niets kon zien! Iets verder in de grot was het muisstil en hoorden we alleen dieren. We schenen op de bovenkant en daar hingen tientallen vleermuizen. Na een stukje verder te hebben gekronkeld kwamen we bij een donker hol. De gids gooide een paar pinda's op de grond en jawel. Er kwamen wel zeker 5 stekelvarkens uit! Wat een fantastische beesten, maar te dichtbij komen deden we maar niet! Daarna nog verder door de jungle en toen het donker was waren we weer bij ons hotel.

We wilden hier eigenlijk lekker rustig aandoen, maar dat komt er op de een of andere manier nooit van :P!! Zelfs in mijn slaap werd ik vannacht belaagd door muskieten.

Morgen reizen we door naar de Borobudur.

• 06 Augustus 2012 - 20:23

Monique Fetlaar:

Hey Frank en Veer wat maken jullie toch veel mee zeg en ik denk niet dat ik het allemaal als even leuk zou ervaren! (enge beesten ed en die grot, moet er niet aan denken!)
    Maar super dat jullie het zo naar jullie zin hebben, geniet er lekker verder van en op naar het volgende avontuur! (en reisverslag zodat wij het weer kunnen lezen en meebeleven)
    Dikke kus Monique