Ubud (Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Ubud (Bali) - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Ubud (Bali)

15 Augustus 2012 | Indonesië, Ubud

Van Yogyakarta (Java) naar Ubud (Bali),

Onze laatste avond in Java hebben we de chauffeur mee uit eten genomen. We hebben in de shopping mall gegeten en daarna naar een aantal winkels gekeken. De chauffeur kookt thuis nog op hout met pannen erop. Hij keek zeer verliefd naar een kookstel die je aan een gasfles kan aansluiten. We hebben deze voor hem gekocht. Hij was zo gelukkig als een klein kind die een speelgoedauto krijgt en had de tranen in zijn ogen staan. Hij belde al snel zijn vrouw die ik daarna huilend aan de telefoon kreeg:"thank you so much". Mooi om iets te doen voor hun..

De dag erna redenen we richting vliegveld. Eenmaal ingecheckt en door de douane zagen we een aantal vliegtuigen staan. Ze zagen er niet erg uit alsof het zou blijven hangen in de lucht. Vreemde maatschappijen met van die grote propellers aan de zijkant eraan hangen. Gelukkig was er ook nog een "normaal" vliegtuig waar wij mee naar Bali vlogen.

We verblijven hier nu in hotel Indira cottage in Ubud (Bali). Het hotel ligt vlak naast de monkey Forest. Vanuit ons hotel zouden we als we de balkondeuren openslaan zo de apen moeten zien slingeren in de ochtend.

We waren alweer vroeg uit de veren om naar de Monkey forest te gaan. Een gebied waar heel veel apen zitten . Er was zelfs ook een apenbegraafplaats bij, aandoenlijk :P! Het waren in ieder geval enorm veel apen bij elkaar. Daarnaast droegen ze allemaal ook nog een gehele dierentuin mee (lees: vlooien). Vanmiddag zaten we heel even op het balkon en zagen we ze zo op daken zitten en over balkons lopen, eentje liep zelfs over de stroomkabel. Een echte lefgozer! Vanaf onze wc kun je via de glazen wand in de kamer naar buiten kijken, daar zie je de apen zo lopen! Mooi gezicht blijft het.

Daarna op naar de tempels die hier te zien zijn. Alleen was het verder dan we dachten en besloten we een scooter te huren. Met de scooter hebben we de hele dag rondgereden om van alles te bekijken. We zijn dichtbij het organic cafe geweest. Een barretje middenin de rijstvelden waar we wat hebben gegeten en gedronken. We wilden de scooter daarna parkeren bij een andere tempel omdat het van buiten ook leuk leek. Eenmaal langs de hekken en een paar foto's later werden we bijna opgegeten door 5 honden. We waren er daarna niet meer lang :P.

Op naar cafe Lotus een barretje dichtbij een mooi stuk water.
Daarna op naar de "wandeltocht" die we wilden doen door de rijstvelden. Alleen besloten we al snel onder het motto:"lopen moeten we ons hele leven nog" dat we met de scooter de tocht door de rijstvelden zouden rijden. Het zag er prima uit dus we reden door en zagen mooie stukken. Op een gegeven moment werden de afgronden steeds hoger en werden de paden enorm smal. Toen hebben we maar besloten dat we toch nog graag heel thuis willen komen en zijn we omgedraaid. Nadat we moesten wijken voor een tegemoetkomende scooter en Frank niet zag dat hij zijn voet in een lege rivier zette lagen we bijna samen in het rijstveld..

Onze scooter gaf aan dat de tank leeg was. We dachten dat de meter kapot was want we zagen wel benzine zitten. onderweg tanken was nog niet zo eenvoudig. Er waren 2 benzinepompen maar die konden we niet vinden. We hebben maar een fles langs de weg erin laten stoppen. Flesje uit de brandende zon, trechter eraan en hopla 3 flessen erin. De scooter bleef rijden dus het zal vast wel goede benzine zijn.

We zijn ook op de markt geweest. Een ware dichtbebouwde bedoeling met veeeel spullen, kleren etc.

Vandaag zijn we met de scooter op pad geweest. In totaal hebben we wel 200 km afgelegd! We bedenken ons net dat dat bijna hetzelfde is als van Maastricht naar Deventer haha. We zijn naar de sawa rijstvelden Jatiluwi  geweest, een van de mooiste rijstvelden van de wereld zeggen ze. We hadden een enorm mooi uitzicht over de terrassen. Vanaf daar viel onze navigatie uit, dus we betwijfelden even of we de weg nog terug zouden vinden. Gelukkig is er in geval van nood altijd de iPhone waar we via internet de route er weer op konden zetten. Onderweg veel honden en apen gezien die er soms net aan ontsnapten om onder ons wiel te blijven plakken!
Daarna besloten we nog wat verder te rijden en gingen we naar de Git Git watervallen. Erg mooie watervallen met mooie natuur eromheen.
Het lopen van de trappen viel ons wel een beetje tegen, zeker nadat we verkeerd gelopen waren en aardig wat meters terug moesten lopen!

Kortom hebben we hier in 2 dagen alweer veel te veel gedaan! We hebben een platte pannenkoek van een kont na onze scooter tocht!

Onderweg kwamen we honderden kinderen tegen die over straat marcheerden in groepen. Bij de tempels was ook een hoop te doen maar wat er nou precies was konden we niet ontdekken. We zagen alleen dat de kinderen een behoorlijk eind moesten marcheren in een behoorlijk tempo.

De mensen hier dragen veel spullen op het hoofd. Van bakstenen tot hout tot bamboe stokken vuilniszakken noem maar op.

Onderweg waren de apen ook dol op cola en water die ze van toeristen af pakte. Ze dronken eruit alsof het hun dagelijkse drankje was.
In ieder geval zijn wij als Tarzan and Jane door de Jungle op de scooter gereden. Sommige stukken van de route was het gewoon koud, we zaten ook vrij hoog en bijna in de wolken.
De scooter kon in ieder geval goed skeuren.

In de avond hadden we een heerlijk drankje verdiend.. De boom boom rainbow erbij maakte het compleet! :-)

We hebben doorgekregen dat er iets is veranderd met de dagen. We moeten een dag eerder weg uit Ubud en reizen weer verder naar Sanur op Bali. Gelukkig hebben we goed gas gegeven en toch de dingen gezien die we wilden zien! We vervelen ons hier nog altijd niet en genieten van iedere dag!

• 15 Augustus 2012 - 19:45

Dirk:

Die kinderen waren aan het oefenen voor 17 augustus. (op 17 augustus 1945 werd de onafhankelijkheid uitgeroepen)
    Iedereen marcheert dus achter de Indonesische vlag.
    En een week later is het Galungan, een groot feest waarop de voorvaderen naar de aarde komen en offergaven krijgen in de tempels.
    Ik woon al 30 jaar in Sanur.