Pantanal (Campo Grande) - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Pantanal (Campo Grande) - Reisverslag uit Pantanal, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Pantanal (Campo Grande)

Door: Vera Urlings

22 Juli 2013 | Brazilië, Pantanal

Pantanal (17-18-19-20-21-22 juli 2013),

Eenmaal ingecheckt op de luchthaven van Rio vliegen we richting Brasilia, van daaruit vliegen we naar de Campo Grande. We vlogen met Tam Airlines een modern vliegtuig (zonder losse buitenboordpropellor,fiew)!! Ik kom er wel achter dat het wat anders werkt: Bij een noodlanding op zee moet je de zitting van de stoel losmaken en mee naar buiten nemen, hier kun je dan op drijven. Ze hebben ook een hangboot waarbij je zelf hangend aan de boot onder water bent, bijzondere ontdekking ;-). In de avond ontmoeten we 2 andere Nederlanders bij ons hostel. Na een praatje gaan we lekker slapen want we moeten alweer vroeg op om richting de Pantanal te gaan. In de ochtend na het ontbijt rijden we met de auto langs verschillende landschappen richting Pantanal. Het uitzicht is fantastisch, ook zien we vanuit de auto grote mierenhopen/termietenhopen wel van een halve meter hoog of nog hoger. De mieren hier die we zien lopen zijn ook niet bepaald klein! We komen aan bij onze fazenda: "fazenda Quendes d'agua" een hele mooie locatie aan de rand van de Pantanal. We bekijken de watervallen die goed te zien zijn vanaf de fazenda en we zwemmen heerlijk in het water en zonnen op het (privé strandje voor ons vieren). We lopen eind van de middag alle 7 watervallen omhoog om het gebied te verkennen. Wauw, fantastische omgeving! Onze gids heet Ariël en is een man van eind 30. Hij is erg grappig en lijkt het ook erg leuk te vinden om met (jonge) reizigers op tour te gaan. We hebben geluk, ons tourbureau uit Nederland heeft gebeld en heeft gezegd dat we niet in tenten kunnen slapen vanwege de kou. De kou? Ariël legt ons uit dat het hier soms wel een gevoelstemperatuur kan zijn van 2 graden. We vinden het geen probleem, want in plaats van tenten hebben we nu een mooi huisje met eigen badkamer en dat is komende dagen ook zo zonder tent. Ideaal vinden we het en het bevalt ons ook prima! In de avond is het tijd voor het diner. In de ford fiësta van Ariël zitten we met zijn vijven. Ariël is een enorm grote "beer", grof gebouwd, zijn handen passen gevouwen om mijn voorhoofd denk ik zo groot en hij heeft denk ik schoenmaat 48. Het is erg grappig om te zien hoe we met zijn allen gepropt in zijn auto zitten. Het heeft wel wat, we rijden door het pikdonkere landschap langs de Pantanal richting Rio Verde of masso grosso. Dit is een dorpje vlakbij de Pantanal. Ons avond eten bestaat uit vlees, vlees en vlees (we eten met zijn vijven 3 hele schalen vlees met gemiddeld 5 stukken per persoon). Frank en Jeroen vinden het eten hier al helemaal fantastisch. We eten er ook wat rijst en salade bij en gaan met een volle buik weer in de auto met zijn allen. Het restaurant heet Kampai restaurant en is zeker een aanrader. De mensen zijn er vriendelijk en het eten is lekker en wordt goed bereid. Eenmaal terug bij onze fazenda hebben we toch het camping gevoel. Het is stil en we maken nog een groot kampvuur aan het begin van de fazenda. Daarna gaan we richting bed.

Na het ontbijt bij onze fazenda worden we in de ochtend opgehaald door een 4x4 truck om door de Pantanal te rijden, we rijden vanaf de bovenste rand van de pantanal door naar het midden van de Pantanal. We zien verschillende landschappen om ons heen en ook vooral veel dieren. Het is hier echt een enorme verzameling van allemaal wildlife, zo zien we: 1 kleine kaaiman, hertjes, neusapen, verschillende gekleurde papegaaien, capibar, gordeldier etc. Etc. Te veel om op te noemen. We hebben in onze auto een eigen kok zitten die ook de auto kan maken mocht dat nodig zijn, een Engels sprekende gids en een chauffeur. We zijn voorzien van 3 op 4 begeleiding wat luxe is ;-). Middenin de Pantanal stoppen we voor de lunch die wordt bereid door onze kok op een gasstel, middenin de natuur tussen alle dieren (en water) eten we de lunch op. Zo een uniek uitzicht hebben we thuis niet tijdens onze lunch. De chauffeur van vandaag is wel een beetje slaperig. Hij valt regelmatig in slaap en zodra hij voelt dat hij van de weg afraakt of in het gras/zand terecht komt stuurt hij weer even recht. In de bus hebben we een andere chauffeur die sprekend lijkt op de dief uit home alone.

Na een stukje te hebben gewandeld door de omgeving, waar we weer verschillende dieren zien waaronder ook een slang gaan we weer richting lunchplek. Voor vrouwen is het lastig om op een "jungle wc" te kunnen plassen. Terwijl ik de bosjes in loop wachten veel muggen op me,die blijkbaar door hebben dat ik daar ga plassen. Ze steken me in halve minuut tijd zeker 10 keer op mijn billen. Wat jeuken daarna, maar wel een beetje ongemakkelijk als je ongezien wilt krabben aan alle bulten haha. We rijden terug door zandwegen en door water (truck safari) Ariël rijdt erg hard maar we vinden het erg gaaf (Frank stoot ook voor de 20e keer zijn hoofd op dezelfde plek). We zagen ook nog een Tapir langs de weg, het was de tweede keer dat de gids deze zag, het blijkt even zeldzaam te zijn om een tapir te zien als een Jaguar. We zagen buiten ook een gordeldier lopen. De gids van achterop de truck sprong eruit en pakte hem vast. Het beestje begon te poepen van angst, maar was mooi om van dichtbij te zien.

We komen aan bij de volgende fazenda amaralina, middenin de Pantanal. Na een diner wat drankjes en op naar bed.

In de ochtend staan we weer vroeg op en onze gids en chauffeur komt er alweer aan. Tijdens het rijden over de zandweg zien we een wolf over de weg rennen. Als we aankomen zien we een aantal holen maar de wolf heeft zich verstopt, we zien nog even een klein pootje maar daarna verdwijnt de wolf in het hol. Volgens de gids is de wolf zwanger want hij zag een dikke buik, dan zijn de wolven nog schichtiger dan normaal. We rijden door de Pantanal in de 4x4 en gaan langs boeren wegen, zandwegen en rijden hier en daar door het water. Eenmaal aangekomen bij een boer zien we water op het land, we lopen erheen en zien een aantal kaaimannen (ze lijken op krokodillen). We voelen er een aantal even aan de staart en bekijken de beesten van dichtbij. Ze zijn best bang voor ons en sommige gaan het water ook in. Het enige wat we dan nog zien van de kaaimannen zijn de oogjes boven water. We raken er ook een aantal aan en proberen ze aan de staart te pakken. Wat een (enge) beesten om te zien! Alleen al voor de tanden die ze regelmatig laten zien zou je hard weg willen rennen. Ze zijn alleen banger voor ons dan wij voor hen. We zien weer een aantal mieren eters, soort wasbeertjes,toekans,lepelaars,rijgers,kakakatu's etc. erg gaaf om te zien. We krijgen al wat trek en we stoppen voor de lunch. Het is dit keer weer een bijzondere plek: uitzicht over het water, middenin de Pantanal, onder een boom, met uitzicht op een aantal kapibara's en kaaimannen. We lopen naar het water en de jongens en de gids gaan de kaaimannen voeren met een stuk koeienhart die de gids heeft meegenomen. Ze springen uit het water en volgen het stuk vlees. We vangen daarna een aantal van de piranha's en andere vissen met grote tanden uit het water. Deze voeren we aan de kaaimannen. Terwijl de mannen vissen liggen er een aantal kaaimannen nog geen meter van ze vandaan haha. Na de lunch weer in de truck en op naar de rivier. We maken een boottocht over de rivier waarbij we veel dieren van dichtbij zien. Aan de rand van het water zien we kapibara's van heel dichtbij. We varen door de vetplanten en zien ook een soort kameleon in de boom die met zijn tweeën liggen.

Eenmaal terug bij onze fazenda hebben we een BBQ. Ze houden wel van vlees hier en dat is weer te merken: beef, kippenppootjes,worsten en rijst. Inmiddels zitten de meesten van ons al goed onder de muggenbulten. Vooral Jeroen en ik zijn aardig te pakken genomen. We hebben al gehoord dat het in de amazone "muskietenrain" moet zijn, dus ik hou mijn hart vast! We moeten ook bijna beginnen met het slikken van de malariapillen aangezien er hoog risico is op malaria in de amazone.

In de ochtend zijn we na het ontbijt op pad geweest rond de fazenda. Samen met de zoon van de eigenaar van de fazenda en zijn vrouw. We hebben een jungle pad afgelopen om bij de watervallen te komen die hier rondom de fazenda zijn. Het was een mooie waterval waar de jongens nog even een duik hebben genomen. Eenmaal terug bij de fazenda zijn we gaan lunchen. Daarna hebben we lekker rondgehangen in de hangmat en de jongens hebben nog even voetbal gespeeld met de eigenaar van de fazenda. De eigenaar was al snel geblesseerd en moest afhaken. We zijn daarna weer teruggebracht naar ons nieuwe hostel in Campo grande (hostel Campo Grande). Tijdens onze terugweg van de fazenda naar Campo Grande was Frank zijn telefoon kwijt, even paniek, want we wisten niet waar die was. backback op de kop gehad onderweg, kleine tas op de kop gehad, niet te vinden. We besloten terug te gaan naar de Fazenda maar ook daar op de kamer lag die niet. Gelukkig zien we nog Frank zijn zwembroek nog hangen die we ook nog even mee nemen. Uiteindelijk blijkt de telefoon in de andere tas te zitten, gelukkig is hij terug! We blijven hier in Campo Grande nog 1 nacht en dan vliegen we morgen door naar Manaus om naar de amazone te gaan. Het is hier nu wel een beetje frisjes, we hebben de lange broek maar uit de backpack gehaald, we kunnen zelfs wolkjes blazen haha. De eerste malariapil hebben we al naar binnen gewerkt.

De Pantanal is trouwens een natuurgebied die ongeveer 4 keer zo groot is als Nederland. Dat is behoorlijk wat. Er zijn hier en daar wat boerderijen maar als je zoals nu, in de droge tijd, de weg kwijt zou raken heb je een groot probleem! Alles lijkt op elkaar waardoor je snel de weg kwijt kan raken. Brazilië zelf is 228 keer zo groot als Nederland. Op de kaart is Nederland in vergelijking met Brazilië maar een heel klein landje!

We hebben afgelopen dagen veel vanuit de truck bekeken en enorm veel wildlife gezien en mooie landschappen, het was in 1 woord fantastisch!! Wat een mooie ervaring. Als je ooit naar Brazilië komt, sla de Pantanal niet over!

• 22 Juli 2013 - 13:00

Cilly:

Heerlijk om jullie verhaal weer te lezen. Jullie vermaken je prima. Geniet verder!! Kijk uit naar jullie volgende avontuur.

• 22 Juli 2013 - 19:58

Maaike Geerdink:

Wat een avontuur weer en een super leuk verhaal!!!!:-) hoe gaat t met frank zijn hoofd??geen bult er meer bij??haha maar gaaf hoor hoe jullie t beleven,klinkt allemaal goed geregeld..en al dat wildlife,mooi!!!!ben benieuwd naar het amazone verhaal,lijkt me namelijk wel mooi:-) op de insecten na....;-) geniet ervan liefs maaike

• 26 Juni 2014 - 22:19

Maaike Wijma:

Dag Frank en Vera,

Ik heb met veel plezier jullie positieve verhaal over Pantanal gelezen en ik ben benieuwd met welke bureautje jullie geboekt hebben? Wij willen misschien zelf naar Pantanal gaan in juli. Ik lees op waarbenjij verschillende verhalen, sommige positief, maar sommige heel negatief. Hopelijk weten jullie de naam nog van het bedrijf waar jullie mee zijn geweest.
    Alvast bedankt!

Maaike

• 27 Juni 2014 - 08:10

Vera:

hallo Maaike,

Wij hebben via Nederland geboekt: pantanaltours.nl. We hebben inderdaad ook veel slechte verhalen gehoord over sommige toerbureaus in de Pantanal. We hebben zelf alleen totaal niets te klagen gehad! We hebben met zijn vieren een privé tour genomen via de website en de "echte" pantanal gezien. Dieren bekeken, landschappen door etc. Sommige andere (plaatselijke) bureaus doen meer trucjes en zitten in het toeristische gedeelte van de pantanal. Wij zijn echt bij de plaatselijke mensen geweest en hebben geen toerist gezien. Echt een aanrader om eens via die website te zoeken. Ik heb thuis ook nog het visitekaartje van de plaatselijke gids. Laat maar weten als je meer info wilt.

Groetjes, Vera