Foz de Iguacu - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Foz de Iguacu - Reisverslag uit Iguaçu, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Foz de Iguacu

Door: Vera Urlings

29 Juli 2013 | Brazilië, Iguaçu

Foz de Iguacu (26-27-28-29 juli),

Eenmaal aangekomen op de luchthaven van Manaus proberen we te pinnen, wat niet wilt lukken. We lopen daarna door naar de check in wat op zich vrij snel verloopt. Eenmaal bij de douane controle duurt het allemaal wat langer. De tas van Frank gaat wel 3 keer door de controle en moeten we daarna open maken. Wat blijkt: het hoesje met elastieken, de zaklamp en 2 zakmessen zitten onderin de tas! De zakmessen hebben we in de tas in de amazone gebruikt. De vrouw kan bijna geen woord Engels dus alles is dan altijd zoooooo lastig voor die mensen hier! Ik kan terug gaan naar de check in zegt ze, dus dat doe ik. Eenmaal daar praat de man achter de check in ook alleen maar Portugees tegen mij waardoor dit ook een erg lastig verhaal wordt. Er staat een vrouwtje naast me die Portugees is maar wel Engels kan praten en zij vertaalt dat ik een kleinere tas of tasje moet hebben om het in te kunnen checken. Dat hebben we, dus ik loop weer door de douane om een klein tasje te halen en loop daarna weer terug naar de check in. De man praat nog altijd geen Engels en ik word er toch wel licht geïrriteerd door. Hij haalt er een collega bij die 3 woorden Engels praat, dat is voor menig Portugees al een aardige prestatie! Mijn tas kan sowieso niet teruggehaald worden, dus de zakmessen kunnen er niet meer in. De kleinere tas is ook niet goed genoeg om het in te kunnen checken. Ik moet een fiks bedrag betalen als ik mijn kleinere rugzak nog wil inchecken maar daar zitten alle waardevolle spullen in en papieren, de laptop etc. die ik ook niet zomaar kan afgeven. Eenmaal nog een keer door de douane worden de zakmessen afgepakt en ben ik ze kwijt (sorry pa!). We komen in de hal bij de gate. Ons vluchtnummer staat al op de borden, de mensen zijn al aan het boarden bij een andere plek maar we hebben geen idee welke vlucht dat is aangezien er geen bord boven staat. Via de omroep praten ze alleen Portugees, dus daar komen we ook niet helemaal uit! Opeens ziet een man op ons ticket staan dat we eerst naar Sao Paulo moeten en zegt in het Engels dat we zo snel mogelijk langs de hele rij moeten om aan boord te gaan. Uiteindelijk gelukt en op tijd in het vliegtuig. We zitten op de 1e en 2e rij achter de nooduitgang. Anniek en Jeroen zitten er direct achter en worden aangesproken of ze Portugees kunnen praten. Ze geven aan dat ze dit niet kunnen en moeten daarna met een Portugees wisselen op een andere plek in het vliegtuig. Je mag blijkbaar niet dicht in de buurt zitten van de nooduitgang als je geen Portugees bent (regels volgens de airline), bijzonder! Na 4 uur ongeveer zijn we in Sao Paulo voor onze overstap. We zoeken een bankje op om even te gaan slapen, daarna vliegen we weer door naar Foz de Iguacu.

Eenmaal aangekomen in Iguacu ontbijten we bij ons hostel en gaan al snel met de plaatselijke bus richting de watervallen. Het is strak blauw weer maar nog wel een beetje frisjes (11 graden). We kijken vanuit de houten wandelterrassen uit over de watervallen van Foz de iguacu en zien aan de overkant Argentinië waar we de dag later naartoe gaan. Er lopen een aantal wasbeertjes rond en ook drinken we wat lekker in het zonnetje. Daarna gaan we op naar ons hostel om lekker in de zon te zitten en te relaxen!

In de avond trek ik weer een lange broek en vest aan, want het contrast met avond en overdag is hier vrij groot! Het wordt vannacht 1 graad volgens de voorspellingen. We gaan op naar een grote shopping mal om daar te gaan eten: pizza!! Erg lekker om die nog een keer te zien haha. Daarna lopen we hier en daar een winkel binnen en bekijken we verschillende apparatuur. Frank koopt nog een nieuwe zwembroek. Frank en Jeroen liggen vervolgens in de gang van het winkelcentrum in een massagestoel die er nogal ruig aan toe gaat haha. Hij bezorgd van top tot teen een massage ;-)!

Na het ontbijt vanmorgen pakten we onze spullen en paspoorten. We zijn met de bus de grens over gegaan naar Atgentinië en daar hebben we de watervallen vanaf de Argentijnse kant bekeken. Wat een enorm mooi uitzicht over alle grote watervallen! We zijn ook met een soort grote rubberen boot onder de watervallen door gevaren, wat een kabaal maar o zo gaaf! We waren (ondanks de poncho) door en door zijknat haha. Was wel weer een belevenis!

We slikken nu al een aantal dagen malerone tegen een eventuele malaria mug die ons gebeten kan hebben in het malariagebied. We moeten de pillen nu nog 5 dagen doorslikken. Langzaam krijgen we allemaal wel wat kleine kwaaltjes door het slikken van de pillen.

Vanavond na het avond eten zaten we in een taxi met een chauffeur die Duits kon praten. Hij vertelde dat het hier in iguacu afgelopen maandag, dinsdag en woensdag -4 is geweest en zelfs wat had gesneeuwd!! Geen wonder dat we het hier af en toe zo koud vinden. De kamer lijkt soms op een koelkast en we slapen ook onser lakens en dekens. Het contrast is wel groot, want overdag in de middag is het wel 27 graden ongeveer en kun je zo in je bikini zonnen. In de avond lopen we vaak wel met lange kleren en vesten. We verblijcwn hier in Charm chalets, bij pousada Caroline. Een centrale plek op een goede locatie.

Iguacu was een geslaagde plek, morgen vliegen we door naar Rio waar we nog een aantal dagen strand hebben voordat we naar Nederland teruggaan. We zijn wel toe aan het strand :P

• 29 Juli 2013 - 08:19

Cilly Urlings:

Prachtige ervaring en mooie foto's. Jammer van de zakmessen! Geniet verder.