Rio de Janeiro Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Rio de Janeiro Brazilië - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Rio de Janeiro Brazilië

Door: Vera Urlings

17 Juli 2013 | Brazilië, Rio de Janeiro

Rio de Janeiro (14-15-16-17 juli),

Eenmaal aangekomen in Rio de Janeiro nemen we een taxi richting ons hostel. We verblijven hier in Botafogo, een wijk in Rio vlakbij het strand. We slapen in het Rio soul hostel, een net hostel in het centrum van Botafogo vlakbij ipanema beach en copacabana beach. Na de vlucht hebben we even weinig zin om veel te gaan doen en gaan we heerlijk in de zon liggen op het copacabana strand. Vanaf het strand hebben we uitzicht over de rotsen en bergen en zien we het Christusbeeld ook staan op de berg. In de avond gaan we uit eten in onze wijk: Mix lounge, hier eten we en nemen we een paar drankjes. Het eten is er heerlijk. Ze eten hier veel vlees en andere dingen. De gemiddelde Braziliaan eet in onze ogen weinig. Wat we zien is dat mensen uit eten gaan en een aantal kleine hapjes nemen zoals worstjes, kipballetjes etc en daarna genoeg hebben. Hier en daar worden we hier "uitgelachen". Er is iets heel grappig aan ons, zowel in de metro als in restaurants moeten mensen erg om ons lachen. We zijn er nog niet achter wat er zo grappig is haha. We hebben liever dat ze ons grappig vinden dan dat ze spullen van ons jatten of andere spookverhalen die rondgaan over Rio. Tot nu toe voelen we ons nog erg veilig en zien we weinig criminaliteit op straat. Er wordt ons wel verteld dat we niet in zijstraatjes of donkere straatjes moeten komen. Er zal hier en daar ook vast genoeg gebeuren. Voor mijn gevoel zijn wij de enige toeristen (op een aantal na) die overal doorheen en naartoe reizen. Zo stappen we in de plaatselijke bus met de plaatselijke bewoners, de metro underground en lopen we door de straten met een plattegrond en hier en daar nemen we een taxi. We lopen wel met weinig spullen in het zicht en geen sieraden, zodat we ook niet opvallen.

Op de tweede dag nemen we vroeg ontbijt..We gaan richting het Christus beeld op de corcovado (een berg). Eenmaal daar aangekomen blijkt het Christo redentor treintje uitverkocht, de eerste trein gaat pas 5 uur omhoog omdat alles vol is geboekt, we nemen dus een minibus omhoog. Daarna gaan we terug omlaag en naar Santa Teresa het oude stadsgedeelte van Rio. In 2011 is er een ongeluk gebeurd met de trein waardoor er veel doden en gewonden zijn gevallen. De trein was ontspoort. Nu wordt de trein helaas gerenoveerd waardoor hij eind 2014 pas weer open zal gaan. We hebben in het oude stadsgedeelte van Rio (Centrum) rondgelopen, hier hebben we een wandelroute van de ANWB gelopen en een terrasje genomen tussen de oude stadspoort en centrum in. Erg gezellig gedeelte. We zijn daarna richting botafogo gegaan richting het hostel en uit eten gegaan bij cafofo een gezellig restaurantje in onze wijk. De mensen hier praten zo enorm slecht Engels dat de helft echt geen woord verstaat. Zelfs met handen en voeten werk snappen de mensen hier aan nog niet wat je bedoelt. Ons boekje:"hoe zeg ik het in het Portugees" werkt goed haha.

De volgende dag in de ochtend zijn we vroeg richting de botanische tuinen gegaan met de bus. Heel gaaf stukje met erg mooie palmbomen (wel ongeveer 20 meter hoog). Lekker bakje koffie gedronken en op naar een beetje sensatie: "Favela Santa Marta" stond op ons programma. Na alle verhalen op tv en de verhalen die je leest op internet ben je toch wel een beetje bang gemaakt. In de ANWB gids konden we lezen dat je deze favela kan bezoeken, dus dan kan het wel dachten we. Aangekomen aan de voet van de favela werden we aangesproken door een gids en een bewoner uit de favela. Zij konden voor ons zorgen dat we door de favela konden lopen. Via het pad lopen we omhoog en al snel nemen we een treintje wat vanaf de helft van de favela helemaal omhoog loopt. Het loopt stijl omhoog en we kijken de favela omhoog. Eenmaal boven lopen we met de gids en de bewoner door de favela heen. Een erg leuke en bijzondere ervaring. Het was een grote bende aan afval, hoewel de mensen gestimuleerd worden door de regering, doordat ze afval kunnen sparen en daar geld voor krijgen, ligt er toch nog veel vuilnis rond. De meeste "huizen" vallen bijna van ellende uit elkaar en sommige golfplaten op het dak liggen bedekt met dikke stenen zodat de platen blijven liggen. We staan er ook bij te kijken als de regering komt om een woning die ze aan het bouwen zijn af te keuren. Het staat op een aantal houten palen wat er inderdaad niet erg stevig uitziet. In een klein huisje bekijken we de clip van michael Jackson van "they don't really care about us" die deels opgenomen is in deze favela. We leren veel over het leven in de favela en de mensen daar. Zo komen we ook in een ruimte waar net ongeveer de halve favela bij elkaar komt voor een of ander feest. In de favela zelf is het riool half open, dit zorgt soms voor vieze geurtjes. We eten gefrituurde kipbollen en rolletjes vlees en rollen met kaas en ham uit een kraampje. De Favela is in onze ogen als je er zelf doorheen loopt niet heel pluis. Als ik onderweg aan de gids vraag die ons vooraf vertelde dat alles veilig was of het links en rechts van de favela ook veilig is zegt ze dat ze dat niet weet. Gelukkig lopen we met gids die goed weten waar we wel en niet kunnen zijn. Het was in ieder geval voor ons zeker een unieke ervaring om mee te maken. In de avond gaan we uit eten bij "estrela do sul" (estrela gourmet) een lekker restaurantje in botafogo. Het restaurant zorgt wel voor nogal wat hilarische momenten bij ons. Het concept wordt ons uitgelegd, maar uiteraard weer in het Portugees. We snappen er natuurlijk niets van en voor ons wordt een rond schijfje neergelegd. Ze zeggen ook dat we wat in moeten vullen, maar we snappen niet wat. de ober doet dit uiteindelijk voor ons. Ze komen met grote stokken vlees langs die op een spies zitten en snijden daar stukjes vanaf, het vlees is echt heerlijk!!

Het begint ongeveer zo:

Zo eten we zeker 7 verschillende soorten vlees, stuk voor stuk, de een nog groter dan de ander. Ze blijven maar langskomen en vragen of we vlees willen. We zitten er net 5 tot 10 minuten en hebben dan zeker 1 nieuw stuk vlees per minuut gehad haha. Uiteindelijk komen we erachter dat het rondje op tafel is om aan te geven of je wel of niet nog vlees wilt. We zitten al vrij snel vol en nemen even een pauze. Ook deze mensen moeten weer de hele tijd om ons lachen. Nog steeds zijn we er niet achter wat er zo grappig is aan ons. Ook komen ze met een soort ingewanden aan de spies voorbij, wat het is weet ik niet, maar ik wil het ook niet weten denk ik haha. "All you can freat" volgens Frank.

Op straat zijn alle mensen heel behulpzaam. Als ze je zien zoeken vragen ze of ze kunnen helpen. Met handen- en voetenwerk wordt vaak uitgelegd waar we moeten zijn etc. Spikker en ik maakte ook een fout door over te rennen bij een rood stoplicht, tijdens het lopen en opzij kijken zagen we dat we voor een politie auto langs renden (oopsie)!!

Vanmorgen na het ontbijt op naar de suikerbroodberg. We hadden mooi helder weer met een zonnetje waardoor we prachtig uitzicht hadden over de mooie stranden van Rio. We zijn met een kabelbaantje omhoog gegaan. Daarna lekker even aan het strand gezeten met een mooi uitzicht op de zee en omgeving. Daarna op naar de shopping mall om te eten en nu zitten we op Santos Dumont (luchthaven van Rio voor binnenlandse vluchten).

We vliegen straks door naar Campo Grande en gaan komende dagen een trekking doen door het natuurreservaat. We zijn erg benieuwd naar alle dieren in de Pantanal. Als het goed is komen we vannacht aan (met 4 backpacks hopen we) in Campo Grande. We hebben een vlucht met tussenstop. Het bereik in de Pantanal (en amazone) zal minimaal zijn aangezien het middenin de Bush Bush ligt haha.

• 19 Juli 2013 - 19:47

Maaike Geerdink:

Hallo vakantiegangers, wat geniet ik toch elke keer van jullie verhalen!!
    Alsof ik er zelf een beetje bij ben:-) zo te horen hebben jullie het allemaal erg leuk.
    Geniet nog even van jullie avontuur!!!
    Fijne vakantie nog voor jullie allemaal
    Liefs maaike xxx