Amazone (jungle) - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu Amazone (jungle) - Reisverslag uit Manaus, Brazilië van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

Amazone (jungle)

Door: Vera Urlings

26 Juli 2013 | Brazilië, Manaus

Amazone (22-23-24-25-26 juli 2013),

In de ochtend in Campo Grande zat onze "zon-dag" niet erg mee! We hadden speciaal een plek met zwembad geboekt maar het is hier eerder nog kouder dan met wintersport. In de ochtend bij het ontbijt was het welgeteld 4 graden! Na een lange broek, shirt, shirt met lange mouwen, vest, sjaal, sokken en schoenen was het nog steeds koud haha. Gelukkig vliegen we straks richting Manaus waar het volgens de voorspelling 30 graden en hoger moet zijn, heerlijk! De mensen hier lopen zelfs met winterjassen, handschoenen en sjaals! In 31.5 jaar dat de baas van ons hostel hier woont is het nog nooit zo koud geweest in Campo Grande. Onze backpack was niet helemaal bedacht op deze temperaturen!

Een dag in Campo Grande gehad,die naar mijn idee ook wel bijzonder was. Op straat hadden we toch een beetje een vermoeden dat de buurt rond ons hotel niet helemaal top was. Dat bleek ook op straat toen een agent een geweer trok en 1 meter voor ons 2 mannen tegen de muur zetten. We Lunchen op de kamer naar Manaus in ons hostel,aangezien het beneden echt fris is en er ook geen verwarming is. We worden door de taxi naar de luchthaven van Campo Grande gebracht voor onze vlucht naar Manaus.

Eenmaal aangekomen in Manaus staan we bij de bagage band voor onze bakpacks op te halen. Iedereen druppelt langzaam met koffers en tassen weg, maar wij hebben alles nog niet compleet. We hebben 3 rugzakken maar nummer 4 komt niet meer. Alle bagage ligt op de band maar de backpack van Jeroen is kwijt en ligt er niet tussen. Na navraag blijkt deze nog in Sao Paulo te zijn waar we onze overstap hebben gehad. Ongelooflijk dat we nu voor de 2e keer in 1.5 week tijd een backpack "kwijt" zijn. Aangezien we de jungle in gaan en schoenen, lange kleren etc nogal belangrijk zijn is dit niet een moment om geen tas te hebben! De backpack zal worden nagebracht maar we zitten dan al in de jungle. Na een lange wachttijd gaan we daarna met onze chauffeur richting hostel. Bij aankomst in het hostel zijn we al best moe door het reizen en wachten en het is inmiddels ook al midden in de nacht. Helaas blijkt er iets niet te kloppen en de mensen van het hostel hebben onze kamer overboekt (verhaal vorige werknemer die veel fouten zou hebben gemaakt etc.) Voor mijn gevoel hebben ze gewoon andere mensen in de kamer gelaten omdat ze dachten dat we niet meer komen? Uiteindelijk lossen zij het voor ons op (gelukkig heb ik alle papieren en mailverkeer uitgeprint om alles aan te tonen) midden in de nacht worden we in de taxi gezet naar een ander hostel. Gelukkig is het niet lang rijden en na 5 minuten checken we in bij het volgende hostel, inmiddels is het al ongeveer 3u en om 6 uur gaat de wekker weer, aangezien we om half 7 ontbijten en we om 7 uur worden opgehaald voor de jungle tour. Na een nacht (op een betonnen bed) te hebben geslapen worden we opgehaald door de chauffeur en tourgids. We hebben eerst een busreis en boottocht richting jungle aan de ubu rivier (in de amazone). Onderweg zien we vanuit de boot veel grijze dolfijnen, heel gaaf! Het is alleen niet makkelijk om ze op de foto te zetten. Ze zwemmen wel en komen regelmatig even boven, maar springen niet uit het water. Eenmaal aangekomen is het al lekker warm, prachtig uitzicht op de jungle en het water. We krijgen een lodge huisje met balkon, middenin de jungle aan de rivier. Het ziet er erg gezellig uit en ook hebben ze een uitzichtpunt gemaakt in een toren. Je kan erg mooi over de rivier en de jungle kijken vanuit de toren. Even later varen we over de rivier waarbij we veel dolfijnen zien boven komen. Daarna gaan we hakkend met een enorm kapmes door de mangrove bossen en takken om piranha's te vissen. Ik heb er zelfs ook 1 gevangen. Wel even wennen als zo een beest met vlijmscherpe tanden langs je hoofd bungelt. Aangezien hij natuurlijk nogal spartelde! Tijdens het avond eten lagen de piranha's gefrituurd op tafel. Wel een beetje vies idee als je de gids zelf de nek om hebt zien draaien van de vissen. Daarna heeft hij de vissen aan een takje geregen om ze mee te nemen, we hadden er in totaal 10 gevangen. In de avond eten we bij kaarslicht, aangezien het stroom hier allemaal op zonne-energie werkt proberen ze zo stroom te sparen. Ik vind het wel wat hebben om zo te dineren haha! Na het eten zijn we toch wel erg moe van de gebroken nacht, we steken nog een aantal muskieten ringen aan en drinken een drankje (en eten nog een zak Doritos die we mee hebben genomen, mjam) en op naar bed.

In de ochtend gaat de wekker alweer om 5 uur, tijd voor zonsopgang te bekijken vanuit de boot. We varen weg bij de huisjes van Antonio's lodge. Het onweert in de verte een beetje en het is wat bewolkt waardoor we niet veel zien. De omgeving is wel mooi om te bekijken. Tussendoor moeten we regelmatig water uit de boot scheppen omdat het onder de boot door het hout naar binnen sijpelt. We zien een aantal vogels en ook komt er een roze dolfijn even boven zwemmen in de verte. Na de boottocht zijn we weer bij onze lodge. Na het ontbijt gaan we op naar de boot om daarna via de bossen weer aan land te gaan om een trekking te maken door de jungle. Terwijl de gids op een gegeven moment staat uit te leggen bedenk ik me dat ik ook de grond in de gaten wil houden met al die beesten die hier leven. Ik zie een Schorpioen die richting Jeroen zijn slipper met sok loopt. Gelukkig trekt hij zijn voet nog weg. De gids pakt de Schorpioen op en dood daarna nog een steekvlieg en voert die aan de Schorpioen. We zien nog een aantal dieren waarvan ik het bestaan (nog) niet wist haha en misschien ook liever niet had willen weten :P de dieren in de Pantanal zien er toch over het algemeen wat "schattiger" uit. We zien een grote mier van wel bijna 3cm die erg gevaarlijk is. Als hij je bijt ben je ongeveer 3 tot 5 uur "Black" dus ik denk een soort van knock out. Daarna heb je een aantal dagen koorts. Niet best dus! Er leeft hier nog van alles zoals hagedissoorten, vissen, kaaimannen, dikke spinnen etc. Ik wil verder geloof ik niet te bewust zijn van het wildlife hier haha! Tijdens het lopen begint het weer te veranderen en staan we in de stromende regen in de jungle! Na de tocht gingen we weer op naar de lodge voor lunch en het "pakken" voor onze nacht in de hangmat middenin de jungle. De jongens namen nog even een kano om piranha's te gaan vissen.

Eenmaal alle spullen gepakt (wat niet veel was) liepen we de jungle in. Na een tocht van ongeveer 1 uur en een kwartier kwamen we aan bij onze "verblijfplaats", lees: middenin de jungle langs een beekje. De gids vertelde ons waar alles was: de keuken was gemaakt van 4 houten stokken met daarop een aantal dwarsliggende stokken zodat het een tafeltje was, de badkamer was het beekje langs de rivier om te wassen en douche, de wc was tussen de bomen (jungle) en onze bedden voor de nacht hingen we op tussen 2 bomen, de hangmat! Al snel hingen we de hangmat tussen de bomen vanwaar we helemaal langs de lange bomen naar boven konden kijken, waar we in de avond ook sterren konden zien. Al snel waren we klaar met ons "bed" klaarmaken en op naar de jungle, want borden en bestek was er natuurlijk niet, dat moesten we zelf maken. We namen hout mee en bananenbladeren. Eenmaal teruggekomen met het hout en de bladeren moesten we aan de slag. Van 2 bananenbladeren op elkaar maakten we een "bord" en van het hout maakten we met een zakmes een lepel door het hout eraf te schrapen. Al snel hadden we allemaal eigen creaties voor ons avondmaal. Alle meegebrachte spullen voor de jungle in onze backpack kwamen nu goed van pas. Al snel begon het te schemeren, de jongens hielpen de gids met het maken van een kampvuur en de rest van de mensen in onze groep hielpen met groentes wassen in de rivier. Er werden een aantal kippen aan stokken gehangen en ook 2 soorten vlees werden aan stokken gehangen. Deze stokken werden scheef in de grond gezet zodat ze langs het vuur konden hangen en zo als het ware gerookt werden. We namen de hoofdlampen uit de tas om op ons hoofd te zetten aangezien we zo ongeveer niets meer zagen. Terwijl we rond het vuur zaten en af toe in onze hangmat lagen zagen we allemaal kleine "zaklampjes" vliegen. Ook in het bos en hoger in de bomen. Het waren vuurvliegjes die erg fel licht gaven, erg gaaf om te zien! Al snel was het eten ook klaar en werden hier en daar wat kaarsen aangemaakt, romantisch plekje haha! En daar zaten we allemaal op een boomstronk, met een bord gemaakt van de bladeren van de boom en een lepel gemaakt van het hout uit de jungle te eten. Het eten viel ons allemaal erg mee, want het smaakte erg lekker! Ze hadden ook rijst bij het vlees en de kip gemaakt met een stok en daar hadden ze een pannetje aan gehangen! We zaten nog rond het vuur, zagen hier en daar nog wat dieren (bijvoorbeeld een dikke kikker) en toen op naar de hangmat om te gaan slapen. Eigenlijk stiekem heel ideaal dat Anniek en ik geen make-up hoefde af te halen, gezicht reinigen en alle andere vrouwen dingen haha. Eenmaal in de hangmat keken we nog even naar de sterren en bomen en hoorden we enorm veel dieren (krekels, vogels etc.) door elkaar kwetteren. Toch een lekker rustgevend geluid. Middenin de nacht rond half 3 voelen we opeens wat spatjes op onze gezichten. Het begint langzaam te regenen, maar toch al snel gaat het harder regenen. Gelukkig hebben ze ook een zeil en daar gaan we met zijn allen onder liggen. Best handig zo een verplaatsbaar bed. Rond 5 uur beginnen de gidsen met het maken van het ontbijt. Ze halen water uit de rivier en koken daar boven het vuur in de grote pot een aantal eieren in. Ze snijden met het kapmes wat sinaasappels doormidden. Ze maken koffie met water en hebben crackers. We beginnen aan het ontbijt, alleen is het ontbijt ook al snel weer afgelopen. Jeroen loopt perongeluk met zijn been tegen een stukje uitstekend hout, de hele pot koffie en al het andere eten valt van tafel en ligt middenin de jungle op de grond. De ene gids moet erg lachen en wij ook wel, jammer van het ontbijt, de Fransen die mee zijn kijken er wat minder blij bij! Waterflessen mee en op voor de jungle wandeling die ongeveer 2.5 uur duurt! We zien weer verschillende (lelijke en gevaarlijke) dieren maar ook mooie enorm grote vlinders etc. Ook een grote boom en andere "jungle sightseeings". Eenmaal weer bij onze slaapplek pakken we alle spullen weer mee, drinken wat water en beginnen aan de terugweg naar onze lodge. Eenmaal daar aangekomen zijn we best moe, we lunchen en gaan lekker even een middag uiltje knappen.

Als we wakker worden is het tijd om een blaaspijp te maken, het klinkt makkelijker dan het lijkt. We hollen eerst een grote tak uit met een stuk sterk hout van een palmboom. Daarna moeten we met het zakmes de "huid" van de tak afhalen. Als we dat gedaan hebben moeten we met een zakmes een soort blaaspijpje erop maken en ook moeten we van hout de pijlen maken en vlechten we met droge bladeren waarvan we touw maken de pijlen. Ongeveer 3 uur later is onze blaaspijp klaar en hij werkt van ons allemaal! Een aantal blaren op de vingers maar dat mag de pret niet deren haha. We lopen naar de bar voor een drankje en gaan in de uitkijktoren zitten die over het water en de amazone heen kijkt, van daaruit zien we de zonsondergang. Jeroen zakt nog door een ligstoel heen als hij over het water kijkt, haha! Daarna (eindelijk) tijd voor avond eten. Stiekem begin ik de supermarkt te missen waar je ijs, chips, koek, snoep en ander lekkers kan halen. Hier eten we nu al 3 dagen ochtend, middag en avond en dat is het! In de jungle heb je uiteraard geen winkel ;-). We beseffen zelf ook dat het erg uniek is wat we doen en dat het bijzonder is om hier middenin de jungle te zijn! We hebben overdag geen stroom, maar van 6 uur in de avond tot 6 uur in de ochtend wel. De stroom werkt op zonne-energie waardoor er niet altijd voldoende stroom is, dus het werkt niet altijd. We vinden het wel wat hebben om in het huisje met een hoofdlamp te lopen en buiten en daarnaast een zaklamp te gebruiken. We krijgen een beetje een camping gevoel van vroeger. Eenmaal na het diner gaan we met de boot de rivier op. We zien echt enorm veel sterren (zoveel hebben we er nog nooit gezien), het is zo donker hier dat je daardoor veel meer sterren ziet dan in Nederland. We gaan vanuit de boot kaaimannen proberen te vinden. Jungle James schijnt met zijn lamp over het water en zoekt naar kaaimannen. We zien hier en daar de oogjes in het water oplichten en hij stopt met de boot langs een stuk open jungle. Het is toch best scary als je in het pikken donker over de rivier vaart en op zoek gaat naar kaaimannen! Eenmaal de boot stilgelegd haalt James een kaaiman uit het water. Het is geen hele grote (maar nog een jonkie). Hij legt veel uit over het beestje en we voelen aan de huid en kunnen hem met een zaklamp goed bekijken. Best bijzonder om in het pikken donker zo in een bootje te zitten met een kaaiman. We varen daarna weer door het maanlicht terug naar de lodge, drinken wat en gaan op naar bed. We zijn nog best moe van al het sjouwen door de jungle. Tijdens het drinken zie ik een aantal harige pootjes bij de lamp bewegen. Nadat ik er met de zaklamp op scheen zag ik dat het een enorme vogelspin was. Hoeveel soorten spinnen hier zijn weet ik niet, maar de spin was ongeveer zo groot als een hele hand met haren en leek verdacht veel op een vogelspin!! Terwijl we naar ons huisje lopen horen we nog een schot van een geweer in de jungle. Eenmaal in bed vielen we in slaap met het geluid van de jungle om ons heen...

De volgende ochtend na het ontbijt zijn we per boot naar een lokale boer geweest in de jungle. Het leven is niet erg eenvoudig van een boer hier. James legt alles uit over het leven en verbouwen op de boerderij. Daarna maken we onze blaaspijp af en gaan de jongens nog even vissen en Anniek en ik gaan in de toren zitten om nog even van het uitzicht te genieten. Ik laat mijn zonnebril vallen vanaf het hoogste punt dus na even goochelen met stokken vanaf een balkon gooit een Fransman hem van het balkon af en kan ik hem bijna vangen haha, ik raap hem van de grond! De jongens komen alweer terug van het vissen en we gaan lunchen. Na de lunch pakken we onze spullen en gaan we met de boot weer richting vaste land voor onze reis naar Iguacu de watervallen. Eenmaal van de boot af komen we bij een plaatselijk supermarktje, even een paar zakjes chips en koekjes, wat smaakt dat goed zeg! Eenmaal in de bus maken we ook nog een stop onderweg, we halen een dikke Magnum en chocolade haha heerlijk!! Eenmaal met de bus aangekomen in Manaus bij ons hostel pakken we de tassen uit de auto. Wat blijkt nu.. Frank zijn zak met schoenen zitten niet meer in de bus, heel vreemd want ze zijn wel van de boot afgekomen. Bij het tankstation is de bus nog wel even open geweest. Ach ja, hij heeft nog een paar schoenen mee! Nu even opfrissen bij het hostel en dan richting luchthaven, vannacht vliegen we van Manaus naar Sao Paulo en dan naar Iguacu. We hopen op 4 rugzakken ;-). De jungle was een mooie ervaring.

In Manaus moeten we nog even wachten voordat we naar de luchthaven gaan. We besluiten om in de buurt te gaan eten. Ik vraag nog even aan het hotel of ze tips hebben voor een restaurant. De man achter de balie tekent een straat waar we kunnen eten. Eenmaal in de straat lijkt het meer op een getto en ook de eet tentjes zien er niet heel veelbelovend uit! We lopen nog een aantal rondjes en straten door en horen uiteindelijk muziek waar we op afgaan. Er is een plaatselijk feest aan de gang. We eten een aantal stokken kip en vlees van de BBQ bij een plaatselijk tentje en drinken allemaal wat biertjes. Het bier is hier veel zoeter en lekkerder dan in Nederland. Eenmaal zittend bij het eet tentje komt er van alles langs: verklede mensen, ballonnenverkoper, popcornkraam en suikerspinnenkraam etc. We zitten tegenover een schiettent en een soort rad van fortuin. We gaan nog even in de straat kijken en zien optredens midden op straat. De mensen dansen en het is best gezellig daar! We lopen er wel als enige toerist tussen haha. De jongens kopen nog een aantal loten waarvan ze geen idee hebben waarvoor het is en wat ze ermee kunnen winnen.