New York en reis richting Rio de Janeiro - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu New York en reis richting Rio de Janeiro - Reisverslag uit New York, Verenigde Staten van frankveerinthailand - WaarBenJij.nu

New York en reis richting Rio de Janeiro

Door: Vera Urlings

15 Juli 2013 | Verenigde Staten, New York

New York (11-12-13 juli 2013),

Onze vlucht vanaf Amsterdam vertrok al vroeg in de morgen dus we waren al om half 5 wakker en klaar om richting Schiphol te gaan. Ans kwam ons ophalen en daarna konden we met onze rugzakken in de auto op naar Schiphol. Na een lange tijd in het vliegtuig kwamen we aan op John F. Kennedy airport. We namen de airtrain richting de metro vanaf de luchthaven. Al vrij snel kom ik erachter dat mijn backpack verkeerd is geladen. Bij het inchecken op Schiphol zag ik dat mijn tas 16kg weegt, wat echt erg veel is voor een rugzak op je rug! "Zoveel heb ik toch niet bij me?" Nou ja, hij slinkt vast door shampoo etc.

Eenmaal via de metro naar ons hotel stappen we uit, de trap van de metro omhoog en daar is ons hotel al: "hotel marrakech" een gezellig in marrokaanse stijl ingericht hotel. We leggen onze backpacks in het hotel, een snufje deo en op naar New York city. We nemen de metro vanaf 103st, de plek van ons hotel links naast het central park in Manhattan, en komen op times square. Wat een enorme verzameling van allemaal beeldschermen. Op het kruispunt van de straat staat een rijdend politiehokje met camera's eromheen. Het hokje kan omhoog en omlaag, grappig om te zien! We bekijken Times square en lopen hier en daar wat winkels in. Alles is hier groot, groter, grootst! Dat merken we al snel in de M&M winkel, echt zonder gekkigheid honderden verschillende kleuren in grote buizen. In de speelgoedwinkel op Times square zien we een reuzenrad voor kinderen staan. Eten en ijs is hier ook alleen maar groot, mensen lopen met reuze ijsjes, enorme bekers drinken, grote broodjes etc. Overal op de hoeken van straten staan mensen die hotdogs verkopen, ijs, stukken vlees, hamburger etc. Geen wonder dat de gemiddelde mens hier loopt met nogal veel extra kilo's. We hebben de stad bekeken en in de sightseeing bus gezeten (de gray line) die ons langs verschillende mooie plekjes heeft gebracht door verschillende routes door de stad te rijden. Wat een indrukwekkende grote stad met grote gebouwen etc. We hebben de stad niet alleen bekeken bij dag maar ook bij nacht tijdens de avond tour die ons ook over de brooklyn bridge bracht van waaruit we uitzicht hadden op de skyline van new York! Wat mooi om te zien.. Af en toe moet je in de bus even bukken voor takken die laag hangen. We zien vanuit de bus ook dat veel winkels nog tot laat open zijn. Het is al half 11 en er wordt nog vrolijk gewinkeld. Een ideale stad voor een vrouw haha (als je tijd hebt om te winkelen). Tijdens onze tour in de bus rijden we ook tussen verschillende filmwagens door die een film aan het opnemen zijn. Grote lampen op hoogwerkers. Veel konden we er niet van zien, maar wel leuk om te zien! In het central park is ook de film opgenomen van home alone. Aangezien we 24 uur wakker zijn geweest besluiten we toch maar eens lekker naar ons hotel te gaan en lekker te gaan slapen, morgen zien we de rest wel besluiten we, in 1 middag en avond hebben we al een hoop gezien.

Het is alweer vroeg dag voor ons. Nadat we allemaal in de nacht om half 4 klaar wakker werden en even een praatje hebben gemaakt vallen we weer in slaap. Het is ook niet gek dat we wakker worden aangezien onze biologische klok nog op Nederlands ritme is ingesteld! Al vroeg zijn we daarna weer uit de veren om de stad verder te bekijken. We kopen een ontbijt en een bak koffie bij de Starbucks en halen nog wat water bij de supermarkt. Het is ongelooflijk om te zien hoeveel kant en klaar eten er te koop is in de diepvries. Hele rijen vol met alles wat je zo ongeveer maar kan bedenken: pizza, broodjes, pasta, kaasbroodjes etc.

We nemen de metro weer richting onze volgende plek. We bezoeken de 9/11 memorial watervallen. Wat op 11 september is gebeurd in new york weet iedereen. Ze hebben ter grootte van de zuid toren en de noord toren die oorspronkelijk het WTC vormden een grote waterval gemaakt. Erg indrukwekkend om te zien. Langs de randen staan alle mensen die bij de ramp zijn omgekomen. Ongelooflijk om te zien hoeveel mensen er zijn omgekomen, zowel uit de zuid toren als de noord toren als uit de vliegtuigen die destijds in het WTC vlogen. Vervolgens zij we richting de Staten island Ferry gelopen om het vrijheidsbeeld en de skyline van New York te bekijken. Erg leuk om op deze boot te varen. Hij vaart in ongeveer 20 minuten van New York city naar de overkant. Eenmaal van de boot af lopen we door Wall street. Leuk om te zien, maar in mijn ogen niet erg bijzonder. We lunchen ergens en gaan richting F.A.O schwartz, de een na grootste speelgoedwinkel van de wereld (zeggen ze). Er is veel te zien en veel te koop, reuze gummy bear snoepjes, reuze knuffels, een couveuse met baby's (poppen) die je kan "adopteren" en dan mee kan nemen met baby paspoort etc. Je kan het zo gek niet bedenken.

Na het zien van de stad gaan we eten bij times square, een echt Amerikaans restaurantje: "Ellen's Stardust dinner". Wereldberoemd blijkbaar. Er is veel Amerikaans voedsel. Het ziet er van binnen uit als een echt Amerikaans restaurant, lampjes, vlaggen etc. Een massa van allemaal verschillende stijlen door elkaar. Het personeel bedient niet alleen door drankjes en eten te brengen maar ze zingen regelmatig liedjes tussendoor of staan als gekken op de "catwalk" naast de tafels te dansen of zingen. Het kan niet gekker, maar ze kunnen behoorlijk goed zingen.

Na het eten besluiten we door te gaan naar de Ferry die 24 uur per dag vaart. We willen graag het uitzicht over de stad bekijken in het donker. Eenmaal aangekomen bij het metrostation gaan de deuren al vrij snel dicht, ik (Vera) sta dan als enige nog in de metro (die net zijn eindpunt heeft gehad en weg wilt rijden dus leeg is). gelukkig gaan daarna de deuren nog open en kan ik uitstappen. Vanaf de Ferry zien we de skyline van New York wat er erg mooi en indrukwekkend uit ziet. De hoge gebouwen zien er ook in het donker fantastisch uit. We wilden eigenlijk graag naar "de top of the rock" vandaag om het uitzicht over New York te bekijken en wilden dan rond 8 uur omhoog gaan zodat we de stad zowel bij dag als nacht konden bekijken. Helaas zit het weer niet mee en is het bovenin mistig en bewolkt. We zouden weinig tot niets zien want het zicht is maar tot aan de empire state building die een eind verder naast de top off te rock staat. We besluiten kaartjes te kopen en willen de dag erna terugkomen. We zien ook nog de St. Patricks cathedral. Helaas staat hij in de stijgers dus zien we van buiten vrij weinig.

De dag erna ontbijten we en gaan richting de top of the rock voor een nieuwe poging. Helaas lijkt het erop alsof de toppen nu helemaal in de wolken zitten, we besluiten nog even te wachten met naar boven gaan. We nemen de gray line richting central park waar we uitstappen. Na een eind door het park te hebben gelopen gaan we weer terug naar de top voor het observation deck. Vanaf daar kijken we ver uit over alle hoge gebouwen van de stad. Erg gaaf om te zien! Een mooie afsluiter van onze dagen in New York. We zijn blij dat de lucht nog open is getrokken.

Eenmaal aangekomen op de luchthaven, ingecheckt, door de douane en aangekomen bij de gate duurt het lang voordat we mogen boarden. Er wordt omgeroepen dat er teveel handbagage aan boord zal zijn waardoor sommige mensen zich vrijwillig mogen melden om deze bagage ook in te checken zodat deze bagage mee gaat in een ander plek in het vliegtuig. Onze vlucht naar Atlanta zou vertrekken om 18.05 maar om 20.00 zaten we nog altijd te wachten in het vliegtuig om op te stijgen. Buiten zien we nog enorm veel koffers staan en die worden (lijkt het) deels ingeladen en een ander gedeelte gaat door naar? Er komen nog 2 wagens aan maar de man die de bagage aan het inladen is gebaard dat het genoeg is. Terwijl ik dit verhaal schrijf vliegen we tussen New York en Atlanta om daarna door te vliegen naar Rio de Janeiro. Aankomsttijd in Atlanta is door de vertraging op dit moment 21.55. Onze vlucht die we moeten halen in Atlanta gaat weg om 22.05. Het zal spannend worden of we deze wel of niet gaan redden en zo niet, wanneer en hoe we dan in Rio komen...

Inmiddels is ons verhaal alweer gevorderd, we zitten nu in Rio.. Maar.. Het was toch,zoals we al dachten, een spannend geheel geworden. We kijken vanuit het vliegtuig op wifi om te kijken of de volgende vlucht op tijd gaat, ja dus staat op internet. Om 21.55 landen we op Atlanta en moeten we overstappen. De volgende vlucht zou gaan om 22.05. We taxiën over de baan en is het al bijna onmogelijk de volgende vlucht te halen. Om 22.07 zitten we nog (helemaal achteraan) in het vliegtuig van New York naar Atlanta. Eenmaal uit het vliegtuig is het 22.10 en kijken we gehaast op de borden: de volgende vlucht heeft vertraging van ongeveer 3 kwartier. dit zou betekenen dat we de vlucht nog zouden kunnen halen. Vanaf de gate waar we aankomen moeten we helemaal naar gate E. We sprinten met zijn vieren op volle snelheid over de luchthaven, tussen de mensen door, de hoek om, rennen over de lopende banden.. Menig mens om ons heen moet enorm om ons lachen maar dat kan ons niet schelen: de vlucht willen we halen! Na 20 minuten in volle sprint zitten we nog maar bij gate B wat niet veel hoop meer geeft om de vlucht op tijd te halen. Een piloot roept waarom we niet de airtrain nemen. De airtrain? Oh er blijkt een trein te rijden die van gate naar gate gaat omdat het vliegveld zo groot is. Eenmaal in de trein komen we daarna rennend om de hoek aan bij de gate waar we moeten zijn. Er zijn nog een aantal mensen die aan het boarden zijn, fiew, we gaan het redden!! Bezweet en warm komen we in het vliegtuig. Allemaal een beetje spierpijn later van ons "sprintje". Eenmaal aangekomen in Rio wachten we op onze backpacks. De eerste draaien al op de band. Later blijkt na navraag dat de backpack van Spikker niet op de band ligt. De tas is nog in New York horen we, als het goed is wordt de tas morgen nagebracht door de luchthaven... Let's hope!